Våren betyder inte bara varmare väder utan också att den ögonblicks-korta säsongen då man kan måla tak inleds. Per Öberg har jobbat med takfärg i snart 40 år. En tydlig trend i dag är att återbruka sina tak genom att tvätta och måla i stället för att byta dem. Dessutom ökar efterfrågan på energibesparande takfärg nu när elpriserna rusar. Här ger Per sina bästa tips inför taksäsongen.
När han var 15 år börjare Per Öberg sommarjobba för Tikkurila i Örnsköldsvik. Efter att ha arbetat med Golv- och Takfärg sedan dess för olika bolag kom han för ett drygt år sedan tillbaka till Tikkurila som kundansvarig för Golv- och Takfärg.
Per Öberg ser tre tydliga trender kring hur fastighetsägare väljer att ta hand om och måla sina tak:
En tydlig trend enligt Per är att man i allt större utsträckning tvättar, målar och tar hand om befintliga tak istället för att byta dem för att förlänga deras livslängd, både för miljöns och plånbokens skull. Taktvättsprodukten ISO A-Clean och takfärgen Isonit har med tiden till exempel blivit två av Tikkurilas storsäljare för ett långvarigt skydd och återbruk av tak.
– Tak har traditionellt varit en eftersatt del på många hus. Det är ofta inte förrän man börjar få problem som man ser över taket, men det håller på att förändras. Fastighetsägare blir allt mer medvetna om att det är viktigt att ta hand om sina tak förebyggande – det blir så dyrt när det har gått för långt och kanske till och med börjar läcka in, säger Per och fortsätter:
– Vart tredje eller fjärde år bör man inspektera taket och det är bra att tvätta av det emellanåt. Jag brukar jämföra med en bil. Om du ställer en ny bil på gården och bara låter den stå i tio år – hur ser den ut då?
Man kan måla alla slags tak utom tegel som kan impregneras i stället. Valet av produkt beror på underlag och årstid. Vissa produkter är till exempel utvecklade för att följa plåtpannornas rörelser utan att spricka när pannorna blir heta och rör på sig.
– Taksäsongen är oerhört kort så det gäller att planera. Säsongen börjar nu på våren och sträcker sig en bit in på hösten, sedan blir det för kallt. Vissa produkter klarar några få minusgrader och förlänger säsongen, men det är ändå ett kort fönster. Och under högsommarvärmen i juli är det oftast för varmt för att måla – särskilt plåttak som blir kokhett när solen ligger på, säger Per.
Det finns takfärger som är särskilt utvecklade för att sänka fastigheters energiförbrukning – till exempel Tikkurilas färg ”ClimateCooler” som reflekterar 80 procent av solens värme så att behovet av AC minskar sommartid, något som är relevant för många kontorsfastigheter.
– När elen har varit billig så har inte energibesparande färger varit så populära, men nu när energipriserna gått upp så ser vi en kraftigt ökad efterfrågan. Den är lite dyrare än annan takfärg men sparar ju pengar i längden via elräkningen, säger Per Öberg.
Takfärg följer den övergripande trenden i färgbranschen med allt mer miljömärkta och vattenburna produkter.
– Oljebaserade produkter som var vanliga för några år sedan finns knappt längre vilket ju är väldigt bra utifrån ett miljöperspektiv. Men vattenburna färger ställer högre krav på användaren – hur och när man målar, luftfuktighet, temperatur med mera, säger Per och fortsätter:
– Som vid all målning är förarbetet jätteviktigt, förarbetet avgör hur länge färgen sitter. Det är väldigt vanligt att man slarvar med det, eller att man målar när det är för hög luftfuktighet vilket gör att färgen inte torkar som den ska.
Men själva produkterna är inte det enda som omfattas av Tikkurilas hållbarhetsarbete. Från och med nu kommer bolaget att börja fasa in så kallade rPP burkar för hela sitt produktsortiment, storsäljaren Isonit är först ut med att få den nya, miljösmartare förpackningen.
Tikkurila presenterar utökar konceptet Master Solution
Nu utökar Tikkurila konceptet Master Solution - ett helhetserbjudande för professionella entreprenörer som erbjuder målnings- och underhållstjänster för yttertak och exteriörer ytbehandling av yttertak – med ännu fler produkter. Erbjudandet omfattar utbildning, försäljnings- och marknadsföringsmaterial, teknisk support samt produktsortiment av hög kvalitet.